Hvor: Sandefjord kunst- og kulturkirke
Når: 30. april 2023
Tid: kl. 19.00
Pris: kr 250 + avg. er i salg via hjertnes.no
Gallerikonsert med to cembaloer og orgel med DUoÆ
DUoÆ: Yuko Inoue og Ketil Are Haugsand
PROGRAM:
Johann Ludwig Krebs (1713–1780):
Concerto for to cembali, a-moll
Allegro
Afettuoso
Allegro
Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788):
Sonate g-moll, Wq.65/17
Allegro
Adagio
Allegro assai
Johann Sebastian Bach (1685–1750):
Fra «Die Kunst der Fuge» BWV 1080:
Contrapunctus 18, to speil-fuger
«Pièce d’Orgue» - Fantasi i G-Dur, BWV 572
Trés vitement
Gravement
Lentement
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784):
«Concerto a duoi Cembalo Concertati», F-Dur
Allegro moderato
Andante
Presto
DUoÆ – (ordspill, bokstavelig talt – som fullt ut kun kan forstås på trøndersk) – har gjort seg klanglig bemerket i forskjellige sammenhenger – nå i Sandefjord – men også i Bremen, Lisboa, Bukarest og andre steder – som cembalo-duo og/eller cembalo og fortepiano (hammerklaver).
Repertoaret for en slik instrumental oppstilling er relativt eksotisk og ikke stort. Men det som finnes av verker er desto mer spennende og setter stemningen, med finurlige løsninger i til dels meget spennende musikalsk tekstur og kontrapunkt – for ikke å si «underholdning» …!
Yuko Inoue kan føre sin bredt anlagte musikertilværelse helt tilbake til tidlig barndom og sine første opptredener allerede som seksåring.
Etter endt klaverstudium ved Music College of Tokyo og flere utmerkelser i konkurranser i klaver- og kammermusikk, våknet interessen for historiske klaverinstrumenter og deres oppføringspraksis – noe som naturlig resulterte i avsluttet master-diplom for cembalo og musikkforskning, særlig konsentrert om C.P.E. Bachs verker.
Etter sin debut i 2004 har Yuko Inoue etablert seg som cembalist og fortepiano-utøver, solistisk, så vel som i kammermusikk, med tallrike opptredener både i Japan og her i Europa - med bl.a. Klassische Philharmonie Bonn, Kölner Kammerorchester, Sinfonieorchester Aachen, Norsk Barokkorkester og Utrecht Festival voor Oude Muziek.
Tidligmusikk studerte hun hos prof. Ketil Haugsand og avsluttet sine studier ved musikkhøgskolen i Köln, med Masters of Music og Konzertexamen – på hammerklaver.
Selv om hennes repertoar omfatter hjørnestenene i fransk, italiensk og tysk litteratur, ligger hennes store interesse i Bach-familien, særlig Carl Philipp Emanuel, som ofte kan utføres på så vel cembalo som hammerklaver – noe som bringer henne i særstilling som utøver i dag.
Hennes CD for SIMAX, «The Art of Emotion» omfatter nettopp denne musikalske kjernen, som viser hvor viktige de samtidige komponistene, som Haydn, Mozart og den unge Beethoven opplevde det levende bekjentskapet med C.P.E. Bach.
Ketil Haugsand - professor emeritus fra Hochschule für Musik und Tanz Köln – har blitt regnet blant de viktige personlighetene innen internasjonal barokkmusikk i snart to generasjoner – med en utbredt karriere som solist, kammermusiker og som ensembleleder. Han har opptrådt ved de fleste prestisjefylte festivaler i Europa, USA og Det fjerne Østen – med Norsk Barokkorkester, Kringkastingsorkesteret, Stavanger Symfoniorkester, Lyra Baroque Orchestra, Arte Real Ensemble og ved Komischer Oper Berlin. Viktige kammermusikkpartnere har vært Laurence Dreyfus, Wieland Kuijken, Peter Holtslag og mange andre.
Hans innspillinger med verker av Antoine Forqueray, Louis Marchand, Carlos Seixas, Sousa Carvalho o.a., har vunnet stort internasjonalt ry, og hans interpretasjon av J.S. Bachs «Klavierübungen» og de engelske suitene, samt komplettinnspillingen av Rameaus Pieces de Clavecin, har blitt fremhevet som høyst originale og utsøkte.
Haugsand studerte i sin tid hos den legendariske Gustav Leonhardt i Amsterdam, har vunnet priser i internasjonale konkurranser – har i ettertid selv vært medlem av tallrike juryer i lignende sammenhenger, vært lærer ved talløse sommerkurs i Italia, Portugal, Israel, USA – og ikke minst ved Ringvekurset, uavbrutt siden 1982 – og var cembalolærer, senere professor ved Norges musikkhøgskole mellom 1974 og 1995.
Lignende arrangementer: