Hjem
BilletterNyhetsarkivPresseLenkerKontaktLogg Inn

HJEMMiSKMisk-barnaKorvirksomhetKirkefestdagerKonsertserien
- der STORE øyeblikk skapes - Sandefjord kunst- og kulturkirke
DU ER HER: MiSK.no / Konsertserien > Marcel Dupré «Le chemin de la Croix» (Korsets vei). MiSKs påskefestival – «Mens vi venter på våren».
 

Marcel Dupré «Le chemin de la Croix» (Korsets vei). MiSKs påskefestival – «Mens vi venter på våren».

Et av kirkemusikkens største orgelverker står for første gang på programmet under MiSKs nystartede påskefestival «Mens vi venter på våren».

Sted: Sandefjord kunst- og kulturkirke
Dato: 14.03.2018
Tid: 19:00
Billetter: kr 150,- + avg. Forhåndssalg via Hjertnes kulturhus/hjertnes.no

Orgelprofessor Terje Winge fra Norges musikkhøgskole framfører den franske komponisten Marcel Duprés mektige verk «Le chemin de la Croix» (Korsets vei) som tonesetter Jesu lidelsesvei. Her får kirkens orgel, «Fru Marcussen», bruk for alle sine klangfarger fra det svakeste pianissimo til de største fortissimo.

Marte Strømmen leser tekster av Paul Claudel over de forskjellige stasjoner som knytter seg til korsvandringen, og det vises tegninger av Käthe Kollwitz.


  

Korsets vei

1. stasjon. Jesus dømmes til døden
Musikken starter med en rettsfanfare og Pilatus’ ordre:  ”Grip denne mannen”. Deretter blir atmosfæren stadig villere,- folket krever Barabbas satt fri og at Jesus skal dø. Klimaks i et voldsomt crescendo mot ordene ”til døden”, og folket som roper ”Barabbas”. Så sprer folkemengden seg igjen til alle kanter.

2. stasjon. Jesus mottar korset
Vandringen mot Golgata begynner. Her høres for første gang korsets tema (trompetstemmen) og Jesu slepende skritt som gjennomsyrer hver takt.

3. stasjon. Jesus faller for første gang
Vandringen fortsetter. Anstrengelsene er allerede store og dette understrekes gjennom stykkets gjennomgående, haltende rytme. Lidelsenes tema høres i diskanten. Jesus faller under vekten av korset, og det blir helt stille. I de avsluttende pianissimotaktene høres frelsens tema for første gang

4. stasjon. Jesus møter sin mor
En solofløyte ledsaget av strykerstemmer beskriver ”Mater dolorosa” (smertens mor). Ingen bevegelse, intet ord unnslipper hennes munn. En fallende melodi uttrykker fortvilelse og resignasjon, og hennes sorg er for dyp for alle tårer. Musikken vender tilbake i 13. stasjon, hvor hun mottar sin sønns livløse kropp.

5. stasjon. Simon fra Kyrene hjelper Jesus å bære korset
Simon kommer forbi og må motvillig hjelpe til å bære korset. Korsets tema høres igjen, først alene, deretter i kanon og til sist i enklang: Det er Jesus som først bærer korset alene, deretter Simon som griper tak og prøver å følge Jesu bevegelser for til sist å gå sammen med Jesus: Simon fra Kyrene har blitt en Jesu følgesvenn. Korsets tema ledsages av vandrende bevegelser som er bygget over frelsens tema.

6. stasjon. Jesus og Veronica
Veronica kommer ut av folkemengden for å tørke Jesu ansikt. Barmhjertighetens tema klinger. Korsets tema høres også i bassen idet Jesus stanser opp et øyeblikk. De siste taktene siterer frelsens tema, i vakre harmonier.

7.stasjon. Jesus faller for andre gang
Det andre faller skjer nesten uten at noen merker det: Folkemengden presser på fra alle kanter og korsets byrde blir uutholdelig. Den haltende skrittrytmen fra 3. stasjon er fortsatt med, og de dramatiske scenene beskrives med stadig skarpere dissonanser.

8. stasjon. Jesus trøster Jerusalems kvinner
Noen kvinner i folkemengden kjenner medynk med offeret, og medfølelsens tema klinger gjennom hele stykket. Solostemmen som trer inn er Jesu trøstende ord.

9. stasjon. Jesus faller for tredje gang 
Mengden, opphisset av Jesu slepende skritt, spotter Jesus og roper på blod. Forfølgelsens tema klinger. Det tredje fall er plutselig og voldsomt, men nå er følget kommet frem til retterstedet. En åndeløs stillhet inntrer før korte, avbrutte nedadgående strofer avslutter satsen.

10.stasjon. Jesus blir avkledt
Scenen illustreres ved en makaber scherzo. Bødlene avkler Jesus, kaster lodd om hans sømløse kappe, og folkemengden spotter. Etter en generalpause følger inkarnasjonens tema: ”Jeg er kommet til verden for å dø for verden.” Døden venter, og Jesus fremstår som en ynkelig skikkelse.

11. stasjon. Jesus nagles til korset
Tunge hammerslag fra bødlenes grusomme arbeid blir til korsfestelsens tema. Jesu lidelse understrekes ytterligere av at lidelsens tema (fra 3. stasjon) kommer tilbake.

12. stasjon. Jesus død på korset   
Smerten ved den langsomme død på korset fremstilles med et tema som har likheter med frelsens tema. En solostemme kommer inn syv ganger: Jesu syv ord på korset. Så skjelver jorden, og dødsskriket lyder. En overjordisk stillhet følger sammen med de siste skjelvinger.

13. stasjon. Jesu legeme tas ned fra korset og legges i Marias armer
Inntrykk av hastverk når Jesu døde legeme tas ned fra korset. Rundt denne bevegelsen gjenkjennes noe fra frelsens tema. Så legges Jesus i Marias armer, og musikken siterer fra 4. stasjon.

14. stasjon. Jesus legges i graven
Medynk, temaet fra den 8. stasjon, er det dominerende motivet i denne satsen. Den har preg av en sørgemarsj: Følget som frakter Jesu legeme til graven. Lidelsens tema er fortsatt med. Epilogen uttrykker en himmelsk ro. Jesu lidelse har åpnet opp for frelsen. Musikken ender i en lys durklang, som antyder påskemorgens oppstandelse.

Kommende arrangementer

Klangfull markering av «MiSK-helgen» på kirkens flotte klokkespill.




Opera – operette – romanser – musikal




Opera – operette – romanser – musikal




Musikk i Sandefjord Kirke inviterer til kunst- og musikkgudstjeneste med musikk av bl.a. Edvard Grieg.




Kulturkirkekantor Svein Rustad inviterer til konsert på kirkens orgelgalleri der publikum sitter rundt «fru Marcussen», kirkens store hovedorgel med over 3200 piper.



Se alle arrangementer >>


Link til denne siden: Legg til på LinkedIn  Legg til på Twitter  Legg til på Facebook
© Musikk i Sandefjord Kirke      Postadresse: Bjerggt. 56, 3210 Sandefjord.      Kunstnerisk leder: Svein Rustad, tlf.: 906 77 508, e-post: svein.rustad@misk.no